Tips till januaribantaren

 In Allmänt, Nyheter, Tips
Livsstilsförändring

I januari är det många som lovat sig själva att nu ska livsstilsförändringen ske. Nytt liv, ny kosthållning, nytt träningskort. Man går ut hårt med sockerförbud, brödförbud eller långdistanspass trots att kroppen inte fått springa alls på flera månader. Många har glömt hur det gick i fjol, efter några dagar eller veckor. Kanske fick man en skada på kroppen, eller åkte på en weekendresa, eller så blev barnen sjuka och all fokus hamnade på att tvätta, trösta och mata barn och sig själv med piggelin och cola. Sen orkade man inte fortsätta… Många blir besvikna på sig själva, sin karaktär. Vissa tänker att de är hopplösa. De glömmer att förändringar tar tid och kräver mycket ansträngning. Det vi brukar göra kostar inte på med energi, men att tänka ut en ny frukost, handla hem nya saker, laga nya maträtter du aldrig lagat, det kräver energi. Hur många har den energin i ”dagens samhälle”?

Förändringshjulet

Istället för att gå all in och bli vegan eller kasta ut all skitmat från en dag till en annan, har vi några tips. Titta på förändringshjulet här bredvid. En livsstilsförändring består av flera olika delar innan den kan räknas som befäst och stadigvarande. Den börjar med att en förändring övervägs, sedan fattas ett beslut som leder till ett genomförande. Många får återfall som kan vara olika länge (timmar, dagar eller år). Ett nytt beslut tas, och du är inne i hjulet igen. I vårt patientarbete ser vi ofta att många hoppas och tror att det bara behöver finnas två delar; beslut och bibehållande. Man kanske inte heller har funderat på HUR beslutet att t.ex. gå ner i vikt/äta bättre, ska gå till i praktiken. Man kalkylerar inte med återfall, utan tappar modet vid dessa istället för att se på dem som att de hör till, man dömer sig själv för dålig karaktär.

Många beslut

Att går ner i vikt/äta bättre består inte av ett beslut utan av väldigt många, varje dag. Bara att välja vad du ska äta till frukost ger upphov till många bättre och sämre beslut. Sikta inte på perfekt. Om frukosten som helhet blev lite bättre än den vanliga är du på rätt väg. Yey! Alla beslut under en dag kan inte bli optimala. Därför kan det vara klokt att välja ut en eller två konkreta saker du kan förändra i din dagliga rutin. T.ex. ta med en frukt till jobbet, byt till fullkornsbröd, lägg grönsakerna på tallriken på lunchbuffén istället för på assietten, osv. Alla dagar du lyckas med något av detta, är du på rätt väg. Det behöver inte vara alla dagar!

5 tips till dig som försöker lägga om kosten till det bättre:
  1. Läs på lite om beteendeförändringar så att dina förhoppningar blir mer rimliga.
  2. Du har varje dag i resten av ditt liv på dig att göra enstaka, bättre val för din hälsa. Allt behöver/kan inte ske på en gång.
  3. Välj ut en förändring som känns enkel att börja med, för att känna att du klarar av det och är igång.
  4. Ta hjälp av ”hitta ditt sätt” som finns på livsmedelsverket. Den här filmen om energibalans är lite igenkännande faktiskt. 🙂
  5. Fundera en kort stund varje kväll över vad som gått bra/mindre bra. Fundera över varför och hur du eventuellt kan justera din plan.

Vad tänker ni om detta?

Leave a Comment